De Gooise Moordenaar

 

Een tramwegmaatschappij welke bestond van 1881 tot oktober 1947 en ook wel bekend stond als 'de Gooise moordenaar' word gevolgd via het toenmalige traject. (zie hierboven)  Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende boeken en sites die onder bronnen genoemd staan en ook bij de foto's wordt er naar verwezen. De meeste (oorspronkelijke) foto's zijn ouder dan 70 jaar en er rust hierdoor waarschijnlijk geen auteursrecht meer op. 

We volgen de route van de stoomtram en de motortram aan de hand van de plaatsen waardoor en waarlangs de 'Gooische' reed en hebben zo goed mogelijk op recente plattegrondjes proberen aan te geven waar de rails lag, blauwe nummers verwijzen naar de foto's op elk van de pagina's. Met de knoppen in het menu kunt u naar uw "plaats van bestemming" gaan.

Veel kijkplezier op deze virtuele reis door de geschiedenis van de Gooise Stoomtram en wie enkele bewegende beelden wil zien, kan terecht op YouTube of via Beeld en Geluid.

Klik hier om naar de Gooise Moordenaar te gaan

 

Misschien ook interessant

Rotterdamsche Tramweg Maatschappij

De RTM verzorgde tussen 1898 en 1966 met haar trams,  bussen en veren het personen- en goederenvervoer tussen Rotterdam en de eilanden. Vanaf 1966 leeft de RTM verder als een uniek vervoersmuseum, sinds 1989 gevestigd aan de voet van de Brouwersdam.

Maak eens een tochtje met een gerestaureerde RTM-tram uit die vroegere jaren door de duinen van ‘De Punt’ van Goeree, over de Brouwersdam naar Scharendijke, halte West-Repart.

Honden, mits aangelijnd, zijn van harte welkom!

We ontvangen je ook graag voor een heerlijk kopje koffie in ons café, met liefde gezet door onze geweldige vrijwilligers. Wanneer zien we u?

Of neem vast een voorproefje en klik hier om naar Stichting v/h de RTM te gaan

 

Wellicht ook interessant

Langs de rails

 

Sinds 1967 maakt Nico Spilt foto's van treinen, trams, metro's en andere vormen van open­baar vervoer. Veel over de Nederlandse spoorwegen, maar hij heeft ook reizen gemaakt om treinen en stoom­locomotieven in Duitsland en andere landen te zien. Ook zijn er films en geluids­opnamen gemaakt. Op de site vind je verder boeken, dienst­regelingen, modeltreinen, speelgoed en andere objecten uit zijn verzameling. Ook is er elke week een nieuwe voorplaat en vind je leuke tips in zijn agenda. Hij besteedt ook aandacht aan andere onder­werpen. Meestal hebben die met techniek te maken. Deze site is dus niet alleen bestemd voor de lief­hebber van treinen of de model­bouwer. Hij hoopt ook dat je een beetje gevoel voor humor hebt.

Welkom in het digitale plak­boek van NICO SPILT !

 

Zou interessant kunnen zijn

Techniek uit de vorige eeuw: van der Heem, Erres en Solex

 De geschiedenis van VAN DER HEEM N.V. is er een duidelijk voorbeeld van dat de werkelijkheid vaak frappanter dingen te zien geeft dan de boeiendste roman. Eerst in 1926 gegrondvest – en toen werk verschaffende aan drie firmanten en één employé – vormde deze vennootschap te midden van de Haagse industrie ooit het grootste particuliere bedrijf.

Volgens de nijverheidsstatistiek in 1956 (waaronder alle bedrijven met tien man of meer personeel vallen) omvat de Haagse industrie 373 bedrijven die tezamen circa 23.000 mannen en vrouwen in dienst hebben. Dit betekent dat Van der Heem N.V. met nagenoeg tweeduizend werknemers (de “volledige” dochtermaatschappij, de Eerste Nederlandse Autorijwielfabriek N.V. - ENAF – meegerekend) niet minder dan 8½ % in dienst heeft van alle in de Haagse industrie werkzame personen.

Ziedaar het – voorlopige? - resultaat van een opmerkelijk snelle groei gedurende dertig jaren en in het bijzonder na de oorlog. De geschiedenis van dit grootste industriebedrijf in Den Haag heeft dan ook reeds menig journalist rijke stof geboden voor een lezenswaardige “story”. Wij willen haar hier in grote trekken weergeven.

 

Lees hier de geschiedenis van een de bekendste bedrijven uit de vorige eeuw

 

Een interessante geschiedenis

Farmaceutische Fabriek Roter Hilversum Holland

 

Een vergeten luchtvaartpionier; Frits Koolhoven

Sijtse Frederik Willem Koolhoven werd op 11 januari 1886 geboren.
Hij groeide op in een statig patriciërshuis, villa Acacia, in Overveen, dat bij de gemeente Bloemendaal hoorde.
Koolhoven ging zich voor techniek interesseren toen hij van zijn vader een Minerva motorfiets cadeau kreeg.
Met regelmaat demonteerde hij de motor om achter de geheimen van de techniek te komen.
Op 18 jarige leeftijd haalt hij in Haarlem zijn HBS-diploma.
Na de HBS studeerde hij aan de Technische Hogescholen van Luik en Antwerpen.
Bij Minerva Motors, eveneens in Antwerpen, zette hij zijn technische opleiding voort.
Het was een groot bedrijf met zo’n 500 mensen in dienst.
Ooit was de firma begonnen met rijwielen, maar hield zich inmiddels bezig met het bouwen van motorfietsen en auto’s.
Frits Koolhoven maakte daar in België ook naam als motor- en autocoureur.
In 1906 roept het vaderland en gaat Frits in militaire dienst.
 In Nederland werd hij daarna hoofddealer van Minerva, eerst in Haarlem en later in Den Haag.

Lees hier alles over die andere Nederlandse luchtvaartpionier;    Frits Koolhoven.

 

 

Bekijk de duizenden foto's

Dit is de plek voor gedetailleerde blikken op allerlei soorten vliegtuigen, van het prille begin van de bemande luchtvaart  tot de Joint Strike Fighter van morgen.

een unieke film

Vliegen met de JUNKERS JU52