Bosch heeft besloten om 2,5 miljard euro te investeren in waterstof en brandstofcellen. Het Duitse bedrijf richt zich in eerste instantie op vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen. Maar wordt hiermee de weg vrijgemaakt voor auto's?

 

 

Waterstof in Flevoland ? 

 

Waterstof (ook bekend als H2) is een geurloos en kleurloos gas. Waterstof komt van nature niet in de natuur voor en moet eerst gemaakt worden, voordat het gebruikt kan worden. Dat kan bijvoorbeeld door elektrische stroom door water te laten gaan, waardoor de watermoleculen (2 H2O) splitsen in waterstof (2 H2) en zuurstof (O2). 

Omdat waterstof niet in de natuur voorkomt, maar wel energie kan bevatten, noemen we waterstof een energiedrager en geen energiebron.  Waterstof is vooral een energiedrager, geschikt voor bijvoorbeeld langdurige opslag, en geen energiebron, al kan het wel gewoon gebruikt worden voor verbranding. Waterstof bevat heel veel energie. Energie kan goed en lang in waterstof worden opgeslagen. Waterstof kan via leidingen of in waterstoftanks worden vervoerd. Bij verbranding geeft waterstof de energie vrij en kan deze gebruikt worden. Bij de verbranding van waterstof komt geen broeikasgassen vrij, maar voornamelijk water (H2O). Daarom zien veel partijen waterstof als een belangrijke ontwikkeling in het duurzame energiesysteem van de toekomst.

Waterstof wordt niet alleen als energiedrager gebruikt, maar is ook een bouwsteen bij productieprocessen in de industrie. Het wordt dan gebruikt om andere stoffen mee te maken. Ammoniak bijvoorbeeld, waarmee vervolgens kunstmest wordt gemaakt. Op dit moment gebruiken we in Nederland waterstof vooral in de industrie en nog weinig als energiedrager.

Flevoland start eigen Hydrogen Valley    (bericht in weekblad de Noordoostpolder)

Meer weten over waterstof in Flevoland: Klik op onderstaand logo.

 


Waterstof in de logistiek

 

België, september 2017

Distributiecentra: wat een drukte. Medewerkers verplaatsen voortdurend goederen van A naar B of van C naar D met hun heftrucks. Daar is heel wat energie voor nodig. Maar wat als zo’n heftruck volledig CO₂-neutraal was? En volgetankt in amper anderhalve minuut? En veel langer zou meegaan? Dan zou je daar toch meteen in investeren, niet? Wij hadden hetzelfde idee.

Heftrucks met brandstofcel
In ons distributiecentrum Dassenveld in Halle rijden vandaag al heel wat heftrucks op waterstof rond. Tanken doen ze aan het waterstofstation op de site of aan een van de tankzuilen binnen in het distributiecentrum.
De heftrucks kregen allemaal een brandstofcel die waterstof terug omzet in elektriciteit als aandrijving. In totaal hebben we 200 brandstofcellen voorzien. Daarvan zijn er 75 operationeel in 2018.

In ons distributiecentrum rijden intussen al heel wat heftrucks op waterstof rond

 

Voordelen van heftrucks die rijden op waterstof?
Een waterstofheftruck combineert de voordelen van een traditionele heftruck
(die je snel voltankt) en van een elektrisch toestel (geen CO₂-uitstoot). Maar heftrucks op waterstof zijn veel efficiënter dan de klassieke elektrische modellen.
-Brandstofcellen voltanken duurt anderhalve minuut. Een batterij moet minstens 6 uur opladen.
-Medewerkers moeten de batterij niet omwisselen. Dat bespaart heel wat tijd.
-Brandstofcellen behouden langer hun maximaal vermogen.
-Brandstofcellen gaan veel langer mee.

Waterstofheftrucks zijn in anderhalve minuut volgetankt.

 

Europese steun via Interreg V
Zelf investeren we heel wat geld in onze testen met waterstof. Maar we krijgen ook Europese steun. De indoor tankzuilen in distributiecentrum Dassenveld en 75 nieuwe brandstofcellen zijn onderdeel van het project Waterstofregio 2.0. Daarmee wil de EU kennis en ervaring opbouwen voor waterstoftoepassingen in de logistiek en tegelijk grote logistieke centra inspireren.

Klik hieronder voor meer informatie over waterstof tanken.


Het ging zo goed met de waterstof in Winschoten.

 

Er kwam altijd goed nieuws uit Winschoten voor voertuigen met brandstofcellen op waterstof.

Lees hier hoe het kwam.

En hier hoe de droom in duigen viel.


Holthausen, waar de toekomst al is begonnen

 


Hoe staat het er voor met projecten in Nederland ???

 

De Topsector Energie is de drijvende kracht achter innovaties die nodig zijn voor de transitie naar een betaalbaar, betrouwbaar en duurzaam energiesysteem. De missies voor energietransitie en duurzaamheid bepalen de prioriteiten. Hier vind je een actueel overzicht van afgeronde en actieve projecten.